RECEPTDAX!!

Ja, medans tvätten sköter sig själv en stund, tänkte jag skriva ner recepten. Man ska dela med sig av sina godsaker, eller? Till en viss gräns kanske hahaha!!!

FISKSOPPA MED KOKOSMJÖLK OCH TOMAT     (4 portioner)

4 st scharlottenlökar(går bra med en stor gul lök)
2 st vitlöksklyftor
4 st soltorkade tomater i olja
1 st hönsbuljong
3 dl vatten
2 dl blötlagda sojabönor(går bra med konservburk också, 400 g)
2 msk ajvar relish
2 msk chilisås
1 burk kokosmjölk light, 400 g
400 g blandade fisksorter
3 st kvisttomater
2 msk hackad basilika

1. Skala och hacka lök och vitlök fint. Fräs dem i någon minut i olja från de soltorkade tomaterna i en rymlig gryta.

2. Finhacka de soltorkade tomaterna och lägg i grytan. Tillsätt buljongtärning, vatten och bönor. Koka på medelvärme i  
   ca 20 min. (Jag hade färdiga bönor. La i dem det sista med fisken)

3. Tillsätt ajvar, chilisås och kokosmjölk. Skär fisken i mindre bitar, hacka tomaterna grovt och tillsätt dem i grytan. 
     Låt koka i ca 3 min.



Morotsfocaccia
1 långpanna/20 bitar

1/2 pkt jäst
5 dl vatten
1 msk honung
1 dl solroskärnor
1/2 msk salt
2 rivna morötter
13-14 dl dinkelsikt
1/2 dl frömix att strö över brödet
flingsalt

1. Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt ljummet vatten och blanda så jästen löser sig. Tillsätt alla ingredienser utom
    mjölet och rör om. Häll i mjölet i omgångar och arbeta degen tills den är smidig, ska vara lite lös. Låt degen jäsa
    under duk ca 40 min.

2. Häll ut degen på mjölad arbetsbänk och knåda degen. Lägg degen i en långpanna och tryck ut till nästan hela
    pannans storlek. Låt jäsa under duk i ytterligare 30 min.

3. Sätt ugnen på 200 grader. Pensla med vatten och strö över frömix och flingsalt. Grädda mitt i ugnen ca 20 min.
     Ta ut plåten och låt svalna något. Skär brödet i rutor. SUPERGOTT!!!

Här kommer recepter på brödet som var med som fotomodell innan :)

Yoghurtbröd

4 dl grekisk/turkisk yoghurt
2 tsk bikarbonat
3 dl rågsikt
3-4 dl vetemjöl special
3 dl havregryn
1 tsk salt
ca 1/2 dl farinsocker
1/2 dl ljummet vatten
1-2 dl torkad frukt eller nötter

Grova hacka frukt/nötter. Blanda alla torra ingredienser. Tillsätt yoghurt, vatten och sist frukten/nötterna. Rör ihop till en deg. Lägg degen på en smord bröad bakform(Jag hade brödet på en plåt) och grädda den först i 200 grader i 25 min. Sänk sedan till 150 grader i ytterligare 25 min.


Kommentarer
Postat av: Anna

Va kul med lite recept.. Satte igång och bakade med en gång när jag läste, upptäcke bara efter 5min att jag inte hade alla ingredienser, attans..

Men jag skall baka det där brödet det såg så himla gott ut. Ha det så himla bra kramar

( kul med lite renovering, och spännande oxå.)

2009-01-11 @ 14:07:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0